|
پژوهشگران در تازه ترين تحقيقات خود بين مصرف زياد غذاهاي فرآوري شده (آماده) با احتمال ابتلا به افسردگي، ارتباطي را كشف كرده اند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي نيوز، پژوهشگران دانشگاه كالج لندن دريافتند كه خطر ابتلا به افسردگي در افرادي كه به ميزان زياد از سبزيجات، ميوه و ماهي استفاده مي كنند، بسيار كمتر است.
اين پژوهشگران مي گويند اين نخستين بررسي است كه رابطه بين رژيم غذايي مردم انگليس و ابتلا به افسردگي را مطالعه مي كند.
مصرف مواد خوراكي مغذي و تازه (طبيعي) در انگليس پايين است، اما چربي هاي اشباع و قند بيشتر مصرف مي شوند.
محققان به يك گروه از داوطلبان، رژيم غذايي سرشار از سبزيجات، ميوه و ماهي و به گروه ديگر غذاهاي فرآوري شده مانند دسرهاي شيرين، غذاهاي سرخ شده، گوشت فرآوري شده (مثل سوسيس و كالباس)، غلات بدون سبوس و لبنيات پرچرب دادند.
محققان پس از در نظر گرفتن عواملي مانند جنسيت، سن، سطح تحصيلات، فعاليت بدني، سيگار كشيدن و بيماري هاي مزمن دريافتند، رژيم غذايي نقش بسيار مهمي در بروز افسردگي در آينده دارد.
به گفته پژوهشگران خطر ابتلا به افسردگي در آينده در افرادي كه از غذاهاي طبيعي و غيرفرآوري شده به ميزان زياد مصرف مي كردند، 26 درصد كمتر از آن هايي بود كه كمترين ميزان مصرف اين مواد غذايي را داشتند.
در مقابل، خطر ابتلا به افسردگي در افرادي كه رژيم غذايي سرشار از غذاهاي فرآوري شده را اجرا مي كردند، 58 درصد بيشتر از كساني بود كه غذاهاي فرآوري شده ي بسيار كمي مي خوردند.
به گفته اين دانشمندان رژيم غذايي مديترانه اي با كاهش خطر ابتلا به افسردگي ارتباط دارد.
نتايج اين تحقيقات در نشريه انگليسي روانپزشكي منتشر شده است.
کد; 135
گروه: اخبار عمومی
|