|
پژوهشگران اعلام كردند: فلفل تند در پيشگيري از بروز ديابت موثر است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، يك پژوهشگر هندي در مطالعات خود دريافته است كه فلفل تند در پيشگيري از ديابت و بيماري هاي قلبي عروقي كه مهم ترين عوامل مرگ و مير در كشورهاي رو به توسعه هستند، مفيد و موثر است.
كران آهوجا، محقق دانشكده تحقيقات علوم حيات بشر در دانشگاه تاسماني، درباره يافته جديد خود متذكر شد: اين احتمال وجود دارد كه روزي فلفل جايگزين آسپيرين شود و يا با آسپيرين به عنوان دارويي براي پيشگيري و درمان بيماري هاي قلبي - عروقي تركيب شود.
وي افزود: آسپيرين به تنهايي عوارض جانبي نامطلوب و مضري دارد كه باعث خونريزي معده در بيماران مصرف كننده مي شود.
اين محقق به همراه تيم پژوهشي دانشگاهي خود، روي فعاليت بيولوژيكي دو ماده فعال در فلفل به نامهاي "كاپسايسين" و "دي هيدروكاپسيايسين" مطالعه و آزمايش كردند.
اين آزمايشات نشان داد كه مواد شيميايي كاپسايسينوئيد علاوه بر اين كه قابليت پايين آوردن قند خون و سطح انسولين، كاهش تشكيل چربي ها در ديواره هاي سرخرگي و جلوگيري از تشكيل لخته هاي خوني را دارند، برخي از عوارض جانبي داروهاي رايج و قديمي را نيز ندارند.
به گفته محققان، بيماري هاي قلبي عروقي در عصر حاضر بار قابل ملاحظهاي را بر جمعيت جهان و نظام هاي خدمات بهداشتي دنيا تحميل مي كند و همين عامل متخصصان را بر آن داشته تا شيوه هاي نوين و كارآمد براي پيشگيري را جستجو كنند.
کد; 138
گروه: تغذیه
|